Na dzień 5 grudnia

Posted: 5 grudnia 2014 by NOE in ADWENT, KALENDARZ ADWENTOWY, NOE ma głos...

SpustoszonaWinnica

Czołowym poetą – problematykiem, który w swych utworach sili się o rozwiązanie problemu i zagadki Boga, jest niezaprzeczalnie Kasprowicz (członek tajnej Ligii Narodowej – P.S.). Tak szalonych rozchyleń i rozdwojeń religijno – uczuciowych jak hymn „Święty Boże”, i zbiorek „Mój świat”, tak przeciwstawnych sobie poglądów na Boga jak kasprowiczowski „Bóg – Wielki Szatan” i „Bóg – Wielki Gazda” nie znajdujemy u żadnego z naszych poetów. Nawet mickiewiczowskie „krzyknę żeś Ty nie Ojcem świata, ale carem” – nie wytrzymuje porównania mimo kulminacyjnej pointy „Dziadów”.
Owocem tych sileń się Kasprowicza była w pełni ukończona dwubiegunowość, dwupolarność Kasprowicza i Boga, oddana plastycznie w „Moim świecie”. Zmagania się jego wewnętrznego „ja” z zaświatowym „Ja – zagadki Boga”, zrodziły wyrównany dwustosunek poety i Boga, nie zacierający ani odrzucający panteistycznie, względnie ateistycznie, śladem wielu, którykolwiek z obu biegunów – „ja – Bóg” „Bóg – ja” – lecz rozwiązujący krańcowość ich napięć w doskonale sharmonizowanym obustronnie finale:…

View original post 847 słów więcej

Skomentuj

